Krótka historia bydgoskiego dworca w obrazkach
Kliknij na obrazek aby powiększyć
|
Pierwszy budynek dworca otwarty 25 lipca 1851.
W uroczystości brał udział król Prus Wilhelm IV.
Ciekawym akcentem tej uroczystości był występ
śpiewającego po polsku zespołu ludowego z Kujaw.
|
|
Już 10 lat później konieczna okazała się być rozbudowa gmachu
dworca na potrzeby Kolei Warszawsko-Bydgoskiej.
|
|
Obok zlokalizowano skwer dworcowy o powierzchni 0,4 hektara. |
|
Niedługo potem, bo w 1870 roku,
potrzebna była kolejna rozbudowa.
Zbudowano równoległy budynek tzw.
dworzec zewnętrzny, z kasami biletowymi,
przejściami podziemnymi i odprawą bagażu.
Budynek starego dworca, tzw. wewnętrzny,
przeznaczono na restaurację, administrację
i poczekalnię. |
|
Tu widać oba dworce - wewnętrzny i zewnętrzny.
|
|
Dworzec zewnętrzny. |
|
W 1888 dworzec połączono z centrum miasta
tramwajem konnym, od 1896 elektrycznym.
Tutaj tramwaj przed dworcem w 1917 roku. |
|
W 1910 roku dworzec spłonął. W 1915 ukończono jego
odbudowę w formie widocznej na zdjęciu.
Bliźniacze budynki znajdują się na Kapuściskach -
Zespół Szkół Chemicznych -
oraz w niemieckim Görlitz,
gdzie nadal spełnia funkcję dworcową. |
|
Wnętrze dworca w 1915 roku, krótko po odbudowie |
|
Lata okupacji |
|
Parowóz na dworcu krótko po wojnie. |
|
Lata '50 |
|
W 1968 dworzec przebudowano i nadano mu współczesny wygląd. |
|
Wygląd dworca dziś. |
|
Ostateczny projekt dworca zewnętrznego. |
|
Rewitalizacji ma się też doczekać dworzec wewnętrzny. |
|
Dworzec wewnętrzny dziś. |
|
Szczególnie efektownie wyglądać ma nocą. |
/źródła zdjęć:
radiopik.pl
skyscrapercity.com - użytkownicy Sebol92, koziol, Andbyd
fotopolska.eu
mmbydgoszcz.pl
Bądź na bieżąco dzięki facebookowi
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz